Yoga aanbod

De oorsprong van Yoga

Ooit overgewaaid uit India en nu niet meer weg te denken, ook niet uit het nuchtere Nederland: (Hatha) Yoga. Hatha Yoga is de basis waaruit de andere yogastijlen zijn voortgekomen. Hatha yoga is een rustige vorm van yoga en is zowel inspannend als ontspannend. Hatha yoga houdingen (asana’s) zijn ontwikkeld met als doel de interne organen, zoals de longen, het hart, de lever en de nieren te stimuleren. Daarnaast zorgen de houdingen voor soepele spieren, pezen en gewrichten. Ook versterkt het de klieren en het zenuwstelsel. Hatha yoga verhoogt je uithoudingsvermogen en verbetert de spijsvertering, hormoonhuishouding en zuurstofopname in je bloed. Maar Hatha Yoga is meer dan alleen de houdingen. Ook ademhalingsoefeningen en meditatie zijn een onderdeel van Hatha yoga. 

Een mix van verschillende yogavormen

Bij de klassieke Hatha yoga is de rol van de docent het geven van richting en energie, en de aanmoediging dingen te laten gebeuren en daar toeschouwer van te zijn. Bij andere vormen van yoga voer je de houdingen bijvoorbeeld in een bepaalde flow achter elkaar uit, waarbij de focus meer op spierkracht ontwikkelen ligt. In deze lessen worden dezelfde series dynamische houdingen vaker herhaald. De basisopleiding van Anne van Leeuwen is de Integrale Yoga; dat is een rustige vorm van Hatha Yoga. Maar inmiddels heeft zij zich verdiept in vele andere vormen van yoga, zoals Yin Yoga, Kundalini Yoga, Vinyasa Flow Yoga, Restorative Yoga, Yoga Nidra maar ook Mindfulness. En aan het einde van iedere les geeft zij altijd een ontspanningsoefening of een meditatie. Een belangrijke kernwaarde in de lessen van Anne is het ‘leren bewaken van je eigen grenzen’. Dit wil overigens niet zeggen dat je je grenzen niet verlegd. Na vijf lessen zul je al een groot verschil voelen. 

 

Iedere les is anders

 

Bij Yoga Geeft Energie is iedere les anders. Er is een bepaalde opbouw van verschillende oefeningen en houdingen. Iedere les eindigt met een meditatie of ontspanning van 15 minuten. Er zijn ongeveer 500 yogahoudingen en deze zie je in de verschillende lessen afwisselend terugkomen. De houdingen worden stap voor stap opgebouwd en voor een wat langere tijd vast gehouden (hierdoor bouw je ook uithoudingsvermogen op). 

 

Hormoonyoga

In onze cultuur ervaren we onze hormoonhuishouding niet alleen als positief en dit geldt zowel voor vrouwen als mannen. Wij vrouwen leven niet (meer) met het ritme van onze eigen hormooncyclus en onze cultuur is hier al helemaal niet op ingesteld. Alle cycli in ons leven hebben invloed op ons, zoals dag en nacht, de seizoenen etc. en voor vrouwen ook de maandelijkse cyclus. Maar in onze cultuur wordt vrouwen geleerd dit te negeren als we vooruit willen. Het wordt gezien als een grote vervelende vijand. Er wordt van ons verwacht dat wij altijd op een bepaalde manier moeten zijn en niet anders. Maar bewustwording omtrent je eigen cyclus zorgt voor meer innerlijke rust en mindfulness in je leven. Door hier niet bewust van te zijn ontstaat vaak een verstoorde hormoonhuishouding en dit gaat gepaard met klachten. Ook mannen ondergaan een hormonale verandering vanaf hun 50e, waarbij hun testosteronniveau gaat dalen en dit kan gepaard gaan met klachten.

Het beoefenen van yoga helpt je bij het accepteren van deze veranderingen in je lichaam en zorgt ervoor dat je minder weerstand ervaart. En dat is een hele belangrijke stap. Alles wat je aandacht geeft, groeit namelijk. Als jij leert om je weerstand los te laten, zul je je hoe dan ook beter gaan voelen. Door middel van yoga breng je je lichaam en je hormonen meer in balans zodat klachten kunnen verminderen. Yoga zorgt ervoor dat je stresshormonen verlagen (dit is vaak de oorzaak van klachten) en je hormoonhuishouding herstelt. Ook door veel aandacht te besteden aan de ademhaling tijdens de oefeningen krijgt je lichaam meer prana (energie) binnen, waarmee we ons energielichaam weer kunnen opladen en in balans brengen. Specifieke yogahoudingen om de hormoonhuishouding weer in balans te brengen zijn verweven door de lessen heen.

Bewustwording & mindfulness

Tijdens het uitvoeren van een houding is je aandacht op dat moment ook bij de houding. Je keert je aandacht als het ware langzaam naar binnen, in plaats van op van alles wat er speelt in je hoofd. Hierdoor kom je sneller bij ‘jezelf’ en kun je de opgedane stress en spanningen loslaten. Elke yogahouding brengt je namelijk in contact met een bepaalde spanning in je lichaam, die meestal in verband staat met een bepaalde spanning in je hoofd. In de yogales leer je die spanning los te laten door op een juiste manier adem te halen. Ontspannen (ofwel het ontladen van de spanningsenergie) is dan ook een wezenlijk deel van yoga. Na een yogahouding legt Anne vaak de nadruk op het navoelen van de werking van de houding om bewustwording te vergroten. De rustpauzes zijn namelijk even nuttig als de yogahoudingen zelf. 

Mindfulness 

De manier van lesgeven is heel ‘mindful’. Je wordt je namelijk bewust van wat er in je hoofd speelt. Je leert beter luisteren naar je eigen grenzen en de signalen van je lichaam. Hierdoor voorkom je lichamelijke of psychische klachten en voel je je fitter en vitaler.

 

Fysieke klachten worden minder

De asanas werken corrigerend op de lichaamshouding en de dieper gelegen spieren, waardoor veel voorkomende klachten aan bijvoorbeeld de nek, schouders, rug en bekken voorkomen, verlicht of verholpen kunnen worden. 

 

Een goede ademhaling 

Er is veel aandacht voor de volledige (buik)ademhaling. In ons drukke dagelijks leven kan het zijn dat je vergeet aandacht te schenken aan je ademhaling. Heel veel mensen hebben een te hoge ademhaling en kampen met de gevolgen hiervan (hyperventilatie, kortademigheid e.d.). Een groot deel van de longcapaciteit wordt niet gebruikt. Dat is zonde want hoe meer zuurstof je binnen krijgt hoe beter alle functies van je lichaam werken. Ook helpt het goed onder de knie krijgen van je ademhaling je op stressvolle momenten. Door te leren focussen op je ademhaling op zulke momenten sta je sterker in je schoenen. Het geeft je meer zelfvertrouwen en rust.

 

Meditatie

De yogahoudingen zijn er voor bedoeld dat je het lichaam en de geest voorbereidt op een goede meditatie. Je leert door het oefenen van de houdingen en het reguleren van de ademhaling, je geest tot rust te brengen en je te concentreren. Iedere les wordt afgesloten met een meditatie of een ontspanningsoefening van ongeveer 15 minuten. Hierbij gaat het vooral om het loslaten van geestelijke en lichamelijke spanningen. De voorgaande oefeningen werken tijdens deze ontspanning nog goed door en komen daardoor beter tot hun recht. De waarde van meditatie is gelegen in het herstellen van het contact met je eigen innerlijke waarheid en wijsheid. Door innerlijke rust en het regelmatig beoefenen van stilte, word je je weer meer bewust van je diepere essentie, van diegene die je ten diepste bent: je ‘Ware Zelf’. Je krijgt meer ruimte voor zelfreflectie. Dat leidt ertoe dat je ziet wat écht belangrijk is voor je. En zo kun je veel beter zien wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Het is de bedoeling dat je je na een les lekker uitgerust en ontspannen voelt, en meer gelukkig.

 

Bekijk de manier van lesgeven

Ervaar de unieke manier van lesgeven en meld je aan voor een gratis proefles

Stuur een mailtje naar
akvanleeuwen@gmail.com
of bel 06-41209145

There are only two days in the year that nothing can be done. One is called yesterday and the other is called tomorrow, so today is the right day to love, believe, do and mostly live.
– Dalai Lama