Burnout, ziekte & herstel

Yoga helpt iedereen op een andere manier

Wij hebben mooie resultaten bereikt met mensen die te maken hebben (gehad) met bijvoorbeeld een burnout of een ziekte zoals kanker, Lyme, MS, of een die hartinfarct hebben gehad.

Een yogales dwingt je om tenminste één uur de focus te hebben op je lichaam. Te voelen óf je verder kunt in een bepaalde houding of dat je even rust moet nemen. Het is een goede training om jouw grenzen te leren voelen en deze te respecteren.

 

Wat kan yoga jou bieden?

  • Hulp bij het leren accepteren van de diagnose/ziekte.
  • Loslaten van de spanning; de diagnose/ziekte zorgt voor veel (extra) stress en daardoor spanning en dat ligt opgeslagen in het lichaam (pijn in de nek, schouders of rug, een naar gevoel in de buik kunnen hier gevolgen van zijn).
  • Ontspanning en verlichting; yoga bied je de mogelijkheid een uur niet aan de ziekte te denken. Je leert los te laten en leert beter om te gaan met pijn. Veel mensen hebben door de spanning een (te) hoge ademhaling en door het beoefenen van yoga oefen je een (lage) buikademhaling. Een buikademhaling zorgt voor een krachtig en ontspannen lichaam en het concentreren op je ademhaling bij hevige pijn kan de pijn dragelijker maken. Misschien ben je zelfs in staat iets van de pijn los te laten.
  • Opnieuw leren vertrouwen op je lichaam; het lichaam weer sterker/krachtiger maken. Sommige mensen hebben een verkrampte houding als gevolg van hun ziekte of operatie vanwege de grote impact op hun leven. Yoga helpt je je lichaamshouding weer terug te brengen naar de oorspronkelijke staat.

Burnout

  • Een burnout is vaak het gevolg van langdurige tijd over je grenzen heen gaan en het negeren van de signalen van je lichaam. Daardoor ontstaan veelal verschillende fysieke klachten en op een gegeven moment loop je helemaal vast. Yoga helpt je weer te leren luisteren naar de signalen je lichaam. Bewust te worden van wie jij bent. Voelen waar jouw grenzen liggen en die respecteren. Leren ‘nee’ zeggen hoort hier ook bij.
  • Niet in slaap komen, vaak tussentijds wakker worden, heel licht slapen, blijven malen is erg vervelend. Vaak is het zo dat je vooral de avond na de yogales heel diep slaapt en dus uitgerust wakker wordt en dat na verloop van tijd de slaapproblemen stukken minder worden of zelfs verdwijnen.

Hatha yoga heeft een positieve uitwerking op je geest, waardoor angst, stress en depressie vermindert. Dit zijn niet alleen pijnverergeraars, maar in sommige gevallen zelfs pijnveroorzakers.

Ervaringen van deelnemers

Geen medicijnen meer voor mijn astma

Al vrij kort nadat ik met de yogalessen was begonnen merkte ik dat ik meer lucht had en meer uithoudingsvermogen. Ik gebruikte zowel altijd in de ochtend en in de avond 2 pufjes (medicatie voor mijn astma). Als snel kon ik aanzienlijk minder gebruiken en zelfs in de zomer kon ik nu 3 maanden zonder medicatie. Ik lette heel erg op mijn ademhaling en deed de oefening (Nadi Suddhi) af en toe. Ik was helemaal overtuigd toen ik tijdens mijn vakantie door mij te concentreren op mijn ademhaling zonder te stoppen een berg op kon lopen. Voorheen deed ik dit in etappes en moesten mensen boven op mij wachten. Kortom ik ben heel blij! BRIGITTE VOETEN

Beter leren omgaan met ziekte van Lyme

Ik kan me geen leven meer indenken zonder yoga. Het brengt me in contact met mijn innerlijke kracht. Ik heb jaren doorgebracht met ernstige vermoeidheids- en andere klachten zonder diagnose en medische hulp. Nu, 7 jaar later, blijkt het de ziekte van Lyme te zijn. Yoga en meditatie hebben me al die jaren enorm geholpen. Vooral als het moeilijk is, met klachten en onzekerheid die een ziekte met zich meebrengen, helpen yoga en meditatie me eraan herinneren dat ik veel meer ben dan mijn klachten, en veel sterkte dan verwacht. Yoga houdt mijn lichaam sterk en soepel en, nog belangrijker – mijn spirit high. AMBER DAVIS

Weer vertrouwen in mijn lichaam

Op tweede kerstdag 2010 heb ik een herseninfarct gekregen. Uiteindelijk heeft het nog tot de volgende avond geduurd voordat ik werd opgenomen. Schrik en angst hebben direct toegeslagen…hoe erg zijn de gevolgen, wat is er blijvend beschadigd en wat heeft dit voor consequenties voor de rest van mijn leven? De angst heeft er vooral ingehakt. Het vertrouwen in mijn lijf was helemaal weg en ik vroeg mij af of dat weer helemaal terugkomt? Ik kreeg medicatie en na enkele dagen fysiotherapie en ergotherapie. Dan komt het aan op discipline, doorzettingsvermogen en vooral geduld. Veel is onzeker. Revalideren is een traject wat je alleen moet doen, wel met behulp van professionals. Na 3 weken revalidatiecentrum mocht ik naar huis. Dat gaat het pas echt beginnen. Zonder vaste tijden van een programma zoals in het centrum moet je het nu zelf doen. Tennissen met een vriendin ging niet meer, zat sporten er nog wel in? Toen ben ik met de yogalessen van Anne in aanraking gekomen. Na een jaar yogalessen volgen kan ik zeggen dat het me goed doet. Vooral mijn lichamelijke balans, die aardig weg was, kwam langzaam maar zeker weer terug. Fietsen werd minder angstig, lopen en de coördinatie gingen vooruit, maar bovenal de emotionele balans werd beter. Ik kreeg meer vertrouwen in mijn lijf en elke keer als ik naar yoga ben geweest voelt dit goed. Het heeft mij geholpen mezelf weer terug te vinden. Ook als gaat het niet altijd zoals ik wil, ik kan beter met de nieuwe grenzen omgaan. Wat kan ik wel? Daar geniet ik van, wat ik niet meer kan accepteer ik beter. Ook bij yoga lukt het niet altijd zoals ik zou willen maar ik doe wat mogelijk is en accepteer de grenzen van het moment. Zo is ook langzamerhand de angst weer verdwenen achter de horizon. LAURA DAMEN

Yoga werkt HELEND voor mij

Ik kreeg te horen u heeft kanker en helaas kunnen we niets meer voor u doen. U heeft nog 3 maanden te leven. Second opinie – zelfde verhaal. Op zo’n moment voelt je lichaam als een tijdbom. Toch wilde ik er geen genoegen mee nemen, ik dacht zolang ik adem zoek ik naar een arts die op zijn minst iets wil proberen met me. Uiteindelijk is dat gelukt – chemo en bestraling en uiteindelijk een grote operatie ondergaan. Eerst ben je alleen maar bezig met overleven. Wonder boven wonder is dat gelukt en leef ik nog. Maar hoe dan verder…als eerste probeer je je leven weer op de rails te krijgen, maar dat gaat niet zomaar. Je lichaam heeft je in de steek gelaten en moet je toch verder met dat lichaam. Ik ben in eerste instantie met yoga begonnen om wat meer rust te krijgen, in zowel lichaam als geest. Al na de eerste paar keren kreeg ik wat vertrouwen in mijn lichaam door de yoga. Ik was weer eens op een positieve manier bezig met mijn lichaam in plaats van op een negatieve manier (chemo, bestraling, onderzoeken, enz.). Want vergis je niet, dat je lichaam je in de steek heeft gelaten blijft heel lang de kop op steken. Sterker nog, het gebeurt nog regelmatig dat als ik iets voel, is de eerste gedachte gelijk, het zal toch niet terug zijn? Maar ook daar help de yoga bij, want door yoga leer je je te concentreren op je lichaam en geest en zo krijg je het weer in balans. Ik ga nu 1 jaar naar de yoga bij Anne en het heeft mij veel goed gebracht. Als eerste kreeg ik weer verbinding met mezelf, mijn eigen IK. Ik bemerk nu, nu ik het al wat langer doe, dat het steeds dieper gaat. Yoga werkt nu voor mij HELEND. Het is een groot woord, maar zo voelt het voor mij wel! LENIE VAN DER VELDEN

Soepeler en minder prikkelbaar

Ik ben yogales gaan volgen omdat ik me niet goed thuis voelde bij een fitnessclub en toch de behoefte had aan lichamelijke inspanning. Ik ben 64 jaar en kreeg de afgelopen tijd steeds meet last van ouderdomskwaaltjes: pijnlijke gewrichten, stijfheid in de spieren en een chronische slijmbeursvliesontsteking in mijn bovenbeen. Ik had ook tijdens het fitnessen een knieblessure opgelopen die het hurken erg pijnlijk maakte. De yogalessen zijn, in tegenstelling tot het fitnessen, niet prestatiegericht. Je wordt niet aangemoedigd om over je grenzen heen te gaan, de No pain, no gain-filosofie. Integendeel; Anne raadt je aan om de grenzen van wat je lichaam aankan te verkennen en juist niet eroverheen te gaan. Ik heb na een klein halfjaar yogales (even afkloppen) me niet een keer geblesseerd. Bij de yogales doe je wat je lichaam aankan en niet meer dan dat. Als je een houding te moeilijk vindt is dat geen probleem, niets is fout of niet goed genoeg. Na een half jaar merk ik dat mijn lichaam soepeler is geworden. De pijn in mijn knie is verminderd: ik kan langer gehurkt zitten, bijvoorbeeld, en de ontsteking in mijn bovenbeen is helemaal weg. Yoga is echter meer dan lichamelijke inspanningen. Er wordt ook aandacht besteed aan je innerlijke welzijn en aan het op gang brengen van energiestromen. De effecten hiervan zijn wat subtieler en zijn pas merkbaar als je terugblikt naar hoe je was toen je begon, in vergelijking met nu. Door de yogaoefeningen merk je dat je meer energie hebt. Ik werk nog fulltime en had vroeger last van een dipje in de middag, nu niet meer. Ik heb meer energie, ook ’s avonds. Daarnaast merk ik dat ik beter slaap, dat mijn spijsvertering en stoelgang verbeterd zijn en ik hoef al een tijdje ’s nachts niet meer naar het toilet te gaan, wat je nachtrust ook ten goede komt. Je wordt ook rustiger, volgens mijn vrouw ben ik evenwichtiger geworden, minder prikkelbaar. Zijn er dan minpunten? Het enige minpunt dat ik kan bedenken is dat ik steeds de discipline moet opbrengen om elke dag op mijn matje te gaan zitten. Wat ik tijdens de lessen met Anne leer doe ik ook thuis. Soms heb ik er geen zin in, maar als ik er eenmaal ben en geoefend heb, ben ik blij dat ik het toch gedaan heb. Verder vind ik alles aan de yogalessen positief. GRAHAM WOOD

Geen hyperventilatie meer

Sinds een aantal jaren zit ik op maandagochtend op yogales bij Anne. Voordat ik op yogales kwam had ik regelmatig last van Hyperventilatie. Bij Anne heb ik geleerd hoe ik op de juiste manier moet ademhalen, en mijn lichaam en geest in balans te houden. Door haar warme stem tijdens de les en de meditatie straalt Anne zoveel positieve energie uit, dat ik helemaal tot rust en tot mezelf kom. Ik heb nooit meer last van hyperventilatie gehad. Lieve Anne bedankt. CYNTHIA

Being on a spiritual path does not prevent you from facing times of darkness.
But it teaches you how to use the darkness as a tool to grow.

Ervaar of yoga jou kan helpen?

Stuur een mailtje naar
akvanleeuwen@gmail.com
of bel 06-41209145