Skip to main content

Yoga bij burnout, ziekte & herstel

Yoga helpt iedereen op een andere manier. Ik heb mooie ervaringen in mijn lessen gezien van mensen, die te maken hebben (gehad) met bijvoorbeeld burnout of ziekte zoals kanker, Lyme, MS, een hartinfarct.

Wat kan yoga jou bieden?

Hieronder een aantal mogelijkheden wat yoga voor jou in deze situatie kan betekenen:

  • Hulp bij het leren accepteren van de diagnose/ziekte.
  • Loslaten van de spanning; de diagnose/ziekte zorgt voor veel (extra) stress en daardoor spanning en dat ligt opgeslagen in het lichaam (pijn in de nek, schouders of rug, een naar gevoel in de buik kunnen hier gevolgen van zijn).
  • Ontspanning en verlichting; yoga bied je de mogelijkheid een uur niet aan de ziekte te denken. Je leert los te laten en leert beter om te gaan met pijn. Veel mensen hebben door de spanning een (te) hoge ademhaling en door het beoefenen van yoga oefen je een (lage) buikademhaling. Een buikademhaling zorgt voor een krachtig en ontspannen lichaam en het concentreren op je ademhaling bij hevige pijn kan de pijn dragelijker maken. Misschien ben je zelfs in staat iets van de pijn los te laten.
  • Opnieuw leren vertrouwen op je lichaam; het lichaam weer sterker/krachtiger maken. Sommige mensen hebben een verkrampte houding als gevolg van hun ziekte of operatie vanwege de grote impact op hun leven. Yoga helpt je je lichaamshouding weer terug te brengen naar de oorspronkelijke staat.

Burnout

  • Een burnout is vaak het gevolg van langdurige tijd over je grenzen heen gaan en het negeren van de signalen van je lichaam. Daardoor ontstaan veelal verschillende fysieke klachten en op een gegeven moment loop je helemaal vast. Yoga helpt je weer te leren luisteren naar de signalen je lichaam. Bewust te worden van wie jij bent. Voelen waar jouw grenzen liggen en die respecteren. Leren ‘nee’ zeggen hoort hier ook bij.
  • Niet in slaap komen, vaak tussentijds wakker worden, heel licht slapen, blijven malen is erg vervelend. Vaak is het zo dat je vooral de avond na de yogales heel diep slaapt en dus uitgerust wakker wordt en dat na verloop van tijd de slaapproblemen stukken minder worden of zelfs verdwijnen.

Hatha yoga heeft een positieve uitwerking op je geest, waardoor angst, stress en depressie vermindert. Dit zijn niet alleen pijnverergeraars, maar in sommige gevallen zelfs pijnveroorzakers.

Being on a spiritual path does not prevent you from facing times of darkness. But it teaches you how to use the darkness as a tool to grow.

Ervaar of yoga jou kan helpen?

Stuur een mailtje naar akvanleeuwen@gmail.com of bel 06-41209145